منتدى الاقصى

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

alaqsa-pal.yoo7.com ااهلا وسهلا بكم المنتدى ملك الجميع ايها الاحرار

كيف تبتعد عن الياس والفشل

ameeral
    ameeral
    المديـــر العـــــام
    المديـــر العـــــام

ذكر

كيف تبتعد عن الياس والفشل Empty كيف تبتعد عن الياس والفشل

مُساهمة من طرف ameeral الخميس يونيو 11, 2009 4:44 am

الوصفة السحرية تخليك تبطل ياس وفشل من غير هيومن سورس ولا تنمية بشرية

--------------------------------------------------------------------------------

عايز تحول الفشل لقوة عايز متضعفش ابدا عايز تتحدي الفشل

طبعا كل واحد عايز في الحياة امورو تمشي لازم يبقي عندو وسطي او يبقي عندو ضهر وعلي راي المثل اللي ليه ظهر مينضربش علي بطنو , انت بقي خلي ليك اكبر وسطي خلي ربنا هو ظهرك لو حصلك اي شئ قول الحمد لله علي طول من غير ما تفكر واحده واحده لحد ما تتعود عليها بعد كدة كل ما يصيبك مكروة هتلاقي لسانك بيقولها لواحدو الحمد لله بص الحديث دة ("إذا مات ولد العبد، قال الله لملائكته: قبضتم ولد عبدي؟ فيقولون: نعم، فيقول: قبتضم ثمرة فؤاده؟ فيقولون: نعم، فيقول: ماذا قال عبدي؟ فيقولون: حمدك، واسترجع، فيقول الله: ابنوا لعبدي بيتا في الجنة، وسموه بيت الحمد".
    يعن كل ما تحصلك مصيبة وتحمد فيها ربك ربنا بازن الله يعوضك عنها

وفي ناس تقول لو عايز اعمل حاجة مهمه ورايح اعملها احط في دماغي اني الحاجة الوحشة هي الي حتحصل عشان لو محصلتش الحاجة الوحشة مزعلش الكلام دة xxxxxxxxxxxxx بص الحديث دة ( انا عند ظن عبدي بي فليظن بي ما شاء ) يعني الي هتحطو في دماغك هو اللي حيحصل فيك

والحديث دة كمان ( اعقلها وتوكل ) يعني فكر انت بس في الحاجة توكل علي الله وان شاء الله حيحصل .

يبقي الخطوات بقي نعمل ايه
    1- نفكر في الحاجة ونتوكل علي الله .
    2 - نظن في الله ظن كويس اني الحاجة دي حتتعمل بازن الله .
    3 - لو محصلتش او حصلنا اي مشكلة او مصيبة نقوقلو الحمد لله وانا لله وانا الية راجعون وحتي لو محصلتش يبقي بازن الله حتتعوض باحسن منها .

وخلي بالك ممكن يكون ربنا بيختبرك في اوقات كتير ويشوفك حتعمل ايه لو فضلت زي ما انت حيعوضك لو غيرت الله هو اعلم بقي ايه اللي حيصحصل

الوقت/التاريخ الآن هو الثلاثاء مايو 07, 2024 6:04 am